7 mars 2012

Resension av en debatt

Det är så märkligt, så märkligt. Jag kan inte låta bli att undra varför? Och hur har de egentligen tänkt?

Det handlar om flaskmatning och amning. Kvällsöppet har haft en debatt i ämnet där amningsfascisterna sitter uppradade på en läktare och flaskivrarna, tillika amningsmotståndarna, sitter på läktaren mittemot med programledaren på den minimala arenan mellan de båda grupperna. En arena precis lagom liten för att de ska komma nära varandra och ändå stor nog för att de inte ska kunna börja slåss.

Låt kampen börja!

Marit Olanders går på knock out i första ronden när hon med total ärlighet beklagar flaskmammans tragiska amningshistoria och ger henne fullt stöd i hur hon borde ha fått ett annat bemötande. Flaskmammans allvarliga och bistra debattansikte sjunker ihop till ett milt leende. Som plåster på såren landar Marits ord i flaskmammans upprörda känslor.
Och där slutar egentligen debatten fastän all tid kvarstår. Programledaren tar Dominika Peczynski till hjälp för att hetta upp debatten igen. Och Dominika gör vad hon kan för att hetsa motståndarna med ord som "krav", "hets" och "måste". Med utsträkta armar vädjar hon till gladiatorerna att stämma upp i hennes kamp för jämlikheten, för kvinnans rätt och för att få alla amningsstödjare att framstå som bittra härskare som bara vill nyblivna mammor ont. Men hennes ord faller platt och det är inte utan att min hals fylls av en klump när jag hör hennes vädjan: "Ersättning är lika bra som bröstmjölk, de är ju nästan lika, eller hur? Eller hur?"

Med huvudet på sned och ledsen blick tänker jag "Nej, Dominika. Ersättning är inte lika bra som bröstmjölk. Bröstmjölken innehåller så mycket mer, så många andra saker som inte går att tillverka på konstgjord väg."
Nu görs ersättningen så den passar små människobarn så bra som det bara går. Det är en fullgod ersättning när amningen inte fungerar. Ersättningen, Dominika, är ett hjälpmedel och ett livsnödvändigt sådant. Det finns inte på kartan att vi skulle göra oss av med den för hur skulle det se ut? Och vi har också valt att göra hjälpmedlet tillgängligt för alla. För det är inte innehållet det handlar om Dominika. Man ger inte ersättning till små späda barn för att den är lika bra som bröstmjölken. Man ger ersättning till små späda barn för att det var valet man var tvungen att ta.
För att vården svek och inte gav stöd, för att samhället inte ger förebilder nog, för att amningen inte fungerar, för att mamman inte finns där och för tusen andra orsaker som inte handlar om innehållet. Det handlar om att göra rätt val för sitt barn skull, inte för att barn är något man kan skaffa och fortsätta leva som förut. Och för att få chansen att göra ett val har man rätt till information.

Bröstmjölken är bättre ur näringssynpunkt. Och föräldraskap handlar om mer än amning.


Men så var det frågan om hur de hade tänkt. Ja, hur hade de tänkt egentligen? För det som förbryllar mig  är varför de som stödjer amning beskylls för att inte gå flaskmatningens ärenden. Information om amning ska tydligen automatiskt innebära information om hur man får bebisen att ta flaskan, vilken ersättning man ska välja och gärna också lite om hur bra det är när båda föräldrarna kan mata bebisen (som om det inte fanns nog med andra saker att göra när man nyss fått en liten bebis!).

Jag står mållös när frågan om varför vi inte berättar att bröstmjölk och modersmjölksersättning är likvärdiga kommer upp. Varför vi undanhåller information. Det är så befängt att man inte vet i vilken ände man ska börja. För i frågan ingår nämligen redan konceptet att ersättning ÄR lika bra som bröstmjölk, oavsett vad all forskning säger. Och med det sagt ombeds vi sedan anamma flaskfrågan.
Det är som att fråga hur feministerna har tänkt gå ut med frågan om männens rätt till lika städinsats i hemmen. Eller att be miljöaktivister att skriva en bok om hur industrin kan effektiviseras. Det är att börja i helt fel ände.
Modersmjölksersättning och flaskor ska finnas kvar som ett skyddsnät till de barn vars mamma, oavsett orsak, inte ammar. Inget annat.
Och amningen ska skyddas av den enkla orsaken att amning är något som behöver läras och vi i dagsläget saknar tillräckligt med förebilder och vardagsamning för att förstagångsmammor ska få en bra inblick i hur amning ser ut och därför riskerar vara extra mottagliga för dåliga råd. Dessutom innebär amnigsfrånvaron att de som förväntas stödja mamman i hennes amning inte heller vet hur amning fungerar. Och jag behöver inte ens skriva att vad mamman sen väljer är hennes ensak eftersom vi fortfarande lever i ett öppet och demokratiskt samhälle.


9 kommentarer:

  1. Kan bara nicka instämmade till allt du säger - ja, jaaa, javisst, självklart är det så.... PRECIS. Du formulerar dig väldigt bra och precis så där var det och så känns det inuti mig också. Tack för att du satte ord på det! <3/Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra att jag lyckades pricka rätt. Samtidigt lite sorgligt också är det.
      <3

      Radera
  2. Välskrivet och tänkvärt, som vanligt! <3

    SvaraRadera
  3. Din blogg har "fångat" mig - du skriver så himla bara!
    Ha en skön helg med din härliga familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att du tycker så! :) Det är alltid värmande med så fina kommentarer!

      Radera
  4. Bra skrivet. Jag håller med. Vi hade möte med AH Södermanland igår och då kom frågan upp om någon sett programmet Kvällsöppet. Jag hade gjort det och när de frågade hur det var så beskrev jag din resension.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt skrivet! Helt sanslöst perspektiv debatten tagit. Har själv missat en del i debatten, kanske för att jag just nu ammar mitt tredje lilla underverk och faktiskt inte är särskilt intresserad av varken trender eller tv-profilers åsikter.
    Jag är absolut inte emot ersättning och vet att det ibland är nödvändigt. Har tidigare erfarenhet av att inte kunnat amma mer än 3 månader för att jag vid den tidpunkten gått ner så mycket i vikt så att min kropp inte kunnat producera mer mjölk. När jag fick min äldsta son så kändes det som ett stort misslyckande och jag tycker absolut inte ersättningsfrågan ska ge skuld. Då hette det på BVC att alla kunde amma bara de försökte tillräckligt mycket, vilket för mig som underviktig var fysiskt omöjligt. Så ingen skuld i ersättningsfrågan. Därmed inte sagt att det är likvärdigt amning eller ens eftersträvansvärt! Denna gång har jag med hjälp av näringstillskott lyckats hålla vikten (+ underbara 13 kg) jämfört med efter tidigare graviditeter. Jag njuter till fullo av att kunna amma min dotter på snart halvåret. Det finns inget bättre! Har heller inga planer på att sluta i första taget :)
    Det behövs fler höjda röster för att det är värdefullt med förändringar när barnen kommer. Att det är en ynnest/nåd att FÅ tillbringa all den tid i symbios som en bra start i livet med amning ger (utöver hälsoeffekter och annat positivt). Idag kan jag uppleva att vi i vår jakt på självförverkligande och jämställd millimeterrättvisa har missat det fantastiska med fasen småbarnsåren. Det är tråkigt att just detta går ut över barnen. Tack för att du delar med dig av ett värdefullt perspektiv! Behovet är stort!

    //Johanna

    SvaraRadera